Zandra Nilsson-tjejen med många bollar i luften

Jag satte mig ned och tog en liten pratstund med Zandra Nilsson, som i år kommer att ha viktig roll i Årjängs GK som träning och utbildningsansvarig.

Mitt första personliga minne av Zandra är när vi hamnade i samma boll på en av Årjängs klubbtävlingar för många år sedan. Kommer inte exakt ihåg året men hon var väldigt ung och hade nog inte hunnit tävla så mycket med seniorer än. Minnet lever kvar på grund av att jag snabbt, och troligen även en aningens avundsjukt, konstaterade att den där tjejen hade så otroligt mycket talang i sig.

Hur kom det sig att du började spela golf och fastnade för sporten?

-   Jag var väl åtta år gammal när jag provade första gången och jag fortsatte helt enkelt för att jag kände att det var något jag var bra på. Eftersom jag har ADD så är det inte så många som har trott på mig och att jag ska klara av att spela golf på en högre nivå genom åren. Men det har alltid bara triggat mig. ”Never give up” är mitt motto, säger Zandra och skrattar.

Jag som själv kan ha stora problem att fokusera en hel 18-hålsrunda undrar om hon har något knep att dela med sig av för att behålla koncentrationen uppe.

-       Jag gör som Annika Sörenstam. Hon brukade säga att från man tar på sig golfhandsken så är det bara golf som gäller.

Nu har Zandra hunnit bli 27 år, är proffsspelare och spelar på Ahlsell Nordic Golf Tour. Hon berättar att i år är än så länge fem tävlingar inplanerade samt Lag-SM men att hon hoppas på fler tävlingar.

Zandra spelar numera för Hammarö GK där hon även har sin tränare Birger Kjellstedt. Hon trivs väldigt bra i klubben och är nöjd med bytet från Karlstad GK.

-  Hammarö är en mindre klubb och där får jag lugn och ro för att fokusera på träningen.

Förutom tävlandet så genomgår hon just nu en treårig utbildning, Högre tränarutbildningen (HTU) via PGA Sweden. Utbildningen syftar till att ge ett helhetsperspektiv på golfen och dess olika verksamhetsområden som gör att Zandra efter avslutad utbildning ska kunna jobba som till exempel Pro, kanslist, mentor, coach, leda juniorverksamhet eller custom fitting med mera.

Hon berättar att i utbildningen ingår att hon ska ha sex ”case-elever” som hon ska träffa regelbundet en gång per månad och följa deras utveckling. Hon har just nu tre elever från Eda GK och tre från Årjängs GK.

Att Zandra har många bollar i luften är en underdrift och nu har hon alltså kommit tillbaka till klubben där hela resan började.

Hur känns det egentligen?

-   Det känns helt enkelt som att vara tillbaka hemma igen, säger Zandra och ler stort.

Zandra kommer att erbjuda Grönt Kort-utbildningar, gruppträningar och privatlektioner under säsongen och för den som vill vara redo inför öppningen av banan kan redan nu i vinter anmäla sig för och nybörjarutbildningar och lektioner i Golfhallen.

Nybörjarutbildningar kommer att genomföras 24:e & 25:e februari (den omgången är endast avsedd för tjejer/kvinnor som vill börja spela) och 23:e & 24:e mars. Max antal deltagare är 8 stycken och priset är minst sagt överkomligt. När utbildningarna drar i gång utomhus kommer grupperna att bli något större.

Alla kurser och träningstillfällen kommer att annonseras på sociala medier och Årjängs GK:s hemsida.

Anmäler sig gör man på mail till: zandra.nilsson@pgasweden.golf

I tillägg kommer Zandra även att ansvara för juniorverksamheten och där kommer det i år att bli en uppdelning i tre grupper i stället för två så det inte blir så stora hopp mellan nivåerna spelarna är på. Grupperna blir uppdelade i knattegolf, träningsgrupp och en tävlingsgrupp.

Under vintern så kör juniorerna golfteknik-träning med Zandra i Golfhallen 2 ggr/vecka och Lotta Pettersson kommer att hålla i fysträning i Sporthallen 1-2 ggr/månad.

Avslutningsvis tre snabba frågor:

Vilket är ditt favorithål på Årjängs GK och varför?

-       Jag tycker alla hålen har sin charm och utmaning men hål 2, 8 och 15. Där testas man verkligen. Beror lite på dagsformen men alltid lika spännande hål varje runda.

Favoritklubba i bagen?

-       I alla år har drivern varit min favoritklubba men nu är det min spoon och min järn 2:a. Annars älskar jag alla mina klubbor.

Vad är ditt bästa golfminne?

-       Från Årjäng är ju allt som barn till ungdom till där jag är idag. Men om jag måste välja så är det Westra Wermlands Sparbank-tävlingen då jag spelade med Conny Haglund. Trevlig runda och ett fantastiskt spel som nådde till vinst och match-SM mot en av Sveriges bästa spelare som jag slog ut med två hål kvar. Vi spelade nio hål för att alla matcher skulle hinna genomföras på två dagar. Gjorde fem birdies i rad där.

Även Kungsbacka är ett bra minne där jag spelade -3 efter två dagar och fick spela i ledarboll. Det gick inte så bra som det var tänkt för orken och koncentrationen var inte med hela vägen men vilken erfarenhet och lärdom!

Tack Zandra för pratstunden, välkommen tillbaka till Årjängs GK och lycka till!

Av Terése Andersson

Föregående