Hålvärdar

Fjolårets försök med att engagera hålvärdar på banan fungerade bra. Vi kommer att fortsätta på samma sätt även denna säsong, 2024.

Som hålvärd ingår du i en grupp som tilldelas ett hål som du/ni ägnar lite extra uppmärksamhet åt under säsongen. Varje grupp har en kontaktperson.

Uppdraget som hålvärd ska inte vara betungande, utan ett roligt och inspirerande sätt att bidra till trivsel och upplevelsen av Årjängs Golfklubb, som en välskött golfanläggning, där vi medlemmar tillsammans gör vår insats, efter förmåga.

Ordinarie banpersonal sköter ju banan som vanligt. Men med medlemmarnas hjälp kan vi frigöra tid från personalen så att de kan ägna ännu mer tid till huvudsysslorna.

Med organiserade hålvärdar blir det också mycket enklare för banpersonalen att få extra hjälp när behovet uppstår.

De som blir hålvärdar men som redan har andra uppdrag inom ÅGK avgör själv hur mycket tid man vill lägga ner som hålvärd. Önskvärt är dock att man iaf är lite extra uppmärksam, under den egna rundan, på omgivningen kring det hål man tilldelats. Om man ingår i en grupp kan man ju meddela kontaktpersonen i gruppen om man inte har möjlighet att själv utföra åtgärden. Om man vill vara med på gruppsamlingar avgör man också själv. Arbetet som hålvärd är dock inte betungande utan snarare trevligt.

Förslag på arbetsuppgifter som kan bli aktuella:
- Plocka upp skräp och avslagna peggar
- Hålla snyggt & välkomnande, på och kring, vägar till och från sitt golfhål.
- Se till att tee skyltar och pinnar/ markeringar är synliga, är hela och står rakt.
- Ta bort skräp, grenar/pinnar på hålet.
- Laga några extra nedslagsmärken på green.
- Lägga tillbaka några extra torvor på fairway

Ni är också välkomna att föreslå stora som små förbättringar på och kring ert golfhål. Detta gör man i direkt i dialog med kansliet, så tar vi förslagen vidare till banans ansvariga.

När?
-Tanken är att ditt uppdrag till stor del ska kunna utföras under de egna golfrundorna under säsongen, (räta upp markeringspinnar, lägga tillbaka torv, laga nedslagsmärken)

-Efter eget initiativ sammankalla de hålvärdar som ingår i samma grupp/hål. Då kan gruppen samlas för en kortare arbetsinsats, ev plantering, vattning, rensa ogräs, rensa kring sprinklers och avståndsmarkeringar, allmän uppsnyggning mm.

-Bli tillfrågad på initiativ från Greenkeeper.
En del hål kräver, vid vissa tillfällen, en större arbetsinsats så antalet inkallade hålvärdar kan komma att utökas om så behövs.

-Vid städ/arbets dagar
Om man ansluter till en städdag så är det i första hand ”sitt” hål man arbetar på.

Utrustning
De verktyg som behövs, kratta, spade, trädgårdssaxar mm kan man gärna ta med själv men viss utrustning kommer att finnas tillgänglig, någonstans kring kansliet.

Varje grupp kommer att ha en kontaktperson.
Gruppen bestämmer själv hur man vill kommunicera inom gruppen. Förslagsvis genom Messenger, SMS, mail eller telefonsamtal.

Om Greenkeeper/banpersonal behöver sammankalla en grupp så sker det genom i första hand kontaktpersonen, vilken i sin tur kontaktar övriga i gruppen.