Tävlingssäsongen 2024-en mix av gammalt och nytt

Det är Annandag Påsk och jag slår mig ned i ett konferensrum på Hotell Årjäng med 11 medlemmar av Årjängs GK:s tävlingskommitté. Det är sista mötet innan golfsäsongen och inte minst tävlingssäsongen drar i gång. Det mesta är planerat och klart med tävlingsdagar, spelformer, sponsorer och upplägg men det är alltid något som måste finjusteras och diskuteras igenom.

Från och med 2023 så har tävlingskommittén växt kraftigt i medlemsantal och numera är det ett drygt tiotal personer som är engagerade i planeringen och genomförande av klubbens tävlingar. Det gör naturligtvis att det blir lättare att fördela alla arbetsuppgifter som automatiskt följer med när det gäller att anordna en lyckad tävling.

Under den här säsongen är inte mindre än 16 tävlingar inplanerade och utöver det så ska Årjäng vara värd för både D50 och H50 samt juniortävlingar.

-   Vi har sökt bidrag för att få till rena juniortävlingar och för att kunna erbjuda priser till alla, säger tävlingskommitténs ordförande Calle Askman.

Sen försöker vi även att stötta juniorkommittén med lite jobb som avlönas. Nytt för i år är att juniorerna ska fungera som starters vid varje tävling.

Hur har ni resonerat kring vilka slags tävlingar och spelformer ni ska ha under säsongen?

-   Vi har försökt att få en blandning mellan singel/lag och par-tävlingar med valbar och icke valbar tee. Allt för att det ska passa så många som möjligt, säger Calle Askman. Det ska vara en balanserad blandning mellan lättsamma tävlingar och lite mer seriösa. Vi hoppas att vi har hittat den blandningen.Vi ska även försöka premiera bästa bruttoscore mer än vad vi gjorde under fjolåret.

Om banan hinner att öppna i början av maj så kommer den första tävlingen Hjärtslaget spelas på Kristi Himmelfärdsdag, 9:e maj. Hjärtslaget har ingen tävlingssponsor och prisbord utan intäkterna från tävlings-greenfeen och eventuella frivilliga bidrag går till att bekosta en hjärtstartare till klubben. Allt överskott går oavkortat till Hjärt-Lungfonden.

När det gäller övriga tävlingar så kan Årjängs GK som vanligt stoltsera med väldigt fina prisbord tack vare alla fantastiska företag som ställer upp som tävlingssponsorer.

Tittar man vidare i tävlingskalendern så finner man tävlingar som återkommer stadigt varje år som till exempel Travgolfen, Nordmarksmästerskapet, Älgdrevet och Siverts Minne. Golfveckan i slutet av juli är också naturligtvis kvar som vanligt. Men det dyker också upp en hel del spännande nyheter som Krögargolf, Greenkeepers revenge, Väst mot Öst och Klubbkampen.

Vad har ni då för förväntningar och förhoppningar på den här säsongen?

-  Våra förhoppningar är att kunna fortsätta samarbetet med våra samarbetsklubbar och att våra tävlingar kommer att passa och locka besökare till vår bana. Sen har vi såklart som målsättning att vi ska försöka få tävlingarna så fulltecknade som möjligt så att det genererar mycket pengar till klubben plus att kunna skänka pengar till välgörande ändamål, säger Calle. En annan målsättning är att förlänga säsongen så den sträcker sig från tidigt i maj till in i oktober.

Tävlingskalendern är i stort sett spikad (med reservation för någon enstaka justering) och anmälan är nu öppen i Min Golf.

Väl mött ute på banan i sommar och lycka till med tävlandet!

Av: Terése Andersson

Nästa

Zandra Nilsson-tjejen med många bollar i luften